Daca e sa ma intrebi pe mine, cea mai mare
problema gramaticala cu care se confrunta vorbitorii limbii engleze (fie ei
nativi sau straini), este conjugarea verbelor neregulate. Pentru englezi insa,
unul. dintre ele nu mai are nici o taina. Drink, drank, drunk reprezinta nu
numai o conjugare banala, dar si “un strigat” de lupta inaintea oricarei seri
de vineri, moment in care salariatii (fie ei corporatisti sau zidari) parasesc
biroul / santierul/ schela si se indreapta spre pub.
Drink,
drank, drunk este ca atare o succesiune logica a evenimentelor. Cum asa? Pai
simplu, e 5 seara si incepi sa bei (We drink). Orele trec iar daca te intreaba
cineva ce-am facut toata seara, ai un singur raspuns: am baut (We drank). In
fine, urmarea e usor de ghicit si oriunde ti-ai termina noaptea (in club, pe
masa sau in genunchi la toaleta), vei sfarsi prin a fi beat (Drunk).
In mod
surprinzator, mie nu parintii au fost cei care mi-au dat primul sfat in viata
despre (consumul de) alcool. A fost managerul de HR de la prima mea
multinationala din Bucuresti care a prins un teambuilding si ne-a indoctrinat:
“Cand iesiti la masa cu clientul NU AVETI VOIE sa consumati alcool, chiar daca
el bea. Nici macat o picatura, in cel mai rau caz puteti sa va umeziti doar
buzele daca altfel ar fi nepoliticos”. De ce? Simplu, credeam eu. Iti strici
imaginea de profesionist desavarsit, poti sa spui niste chestii neadecvate si
mai ales sa incalci confidentialitatea cu privire la alti clienti.
Drumurile
m-au purtat insa pe o insula a Coroanei iar regulile s-au schimbat peste
noapte. As putea da multe exemple dar ma opresc la un fel de conferinta
interantionala la care fosta mea multinationala m-a delegat nu cu foarte mult
timp in urma. Cum ideile prin multinationale sunt limitate, organizatorii au
scos din mana cliseul clasic (impartirea pe grupe) dandu-ne si o tema:
“Cum formam noi relatia cu clientul?” Aveam la dispozitie un flipchart (alt
cliseu!) prin care, in urma unui brainstorming (sic!) in echipa, sa facem un
desen (asta deja e cliseu pt psihiatri!) pe tema data si sa-l explicam.
Desenul
castigator este redat ceva mai jos.
Bine, era mai uratel de fapt ca doar
n-aveau ClipArt. Autorii? O echipa britanico – olandeza a carei explicatie a
fost urmatoarea: Hai cu clientul la o
bere, eventual doua.. de ce nu 3? Apoi un vin si neaparat shoturi. Dar… fiti
responsabili si nu conduceti, luati un taxi si duceti-l si pe client acasa!
Moment in
care am realizat eu ce gresisem timp de vreo 4 ani in firma mea aflata sub patronaj
britanic. Clientii nu se obtin prin prezentarea portofoliului, ci la o bauta cu
mai-marele clientului. Nici nu se mentin
prin servicii competitive, ci prin constanta bautelor dupa fiecare job. Evaluarile
bune nu sunt rezultatul unei munci de calitate, ci a unor nopti de bauta cu cei
care ti le dau. Promovarile n-au legatura cu evaluarile, in afara de cazul in
care vorbim de evaluarile numarului de beri baute pe ora. Iar in fine, banii
(ca pana la urma acolo se reduce totul) sunt platiti pe bautura oferita
clientilor, sefilor si sefilor sefilor nu ca pe o distractie ci ca pe o
investitie intr-un salariu viitor mai mare.
Asa ca
ce-mi ramanea de facut? Sa merg cot la cot cu ei si sa conjug intr-una drink, drank, drunk ? Dupa cum am mai
scris, nu asta am facut. Mi-am bagat picioarele si am plecat la o firma
europeana care a scapat de virusul alcoolului dar nu si de virusul Sox (despre
asta voi scrie alta data).
Asa ca, bai
englezoilor, beti ma beti si construiti-va tot sistemul de valori in jurul a
trei “pints” de bere si a doua shoturi! Beti ma beti si nu va uitati la bani ca
se intorc! Beti ma beti si bucurati-va cand auziti de drink si (getting) drunk. Iar
dupa o vreme cand ficatul va incepe sa dea semen de oboseala, sa nu va para rau
ci sa va bucurati. At least, you drank!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu