In postarea trecuta m-am riscat si am facut o
afirmatie pe care sper s-o fi si demonstrat si anume:
In timpul busy seasonului,
salariatii sunt exploatati de catre angajatori, ceea ce incalca flagrant
drepturile omului.
N-a trecut mult timp si iata ca imi fac curajul sa mai
lansez inca o afirmatie pe care de asemenea vreau sa o demonstrez:
Pentru ca incalcarea drepturilor
omului sa nu aiba consecinte financiare sau reputationale, corporatiile busy
corup.
Background
Pentru ca obisnuinta s-a
transformat deja in reflex, n-as putea nici daca m-as chinui sa incep altfel
decat printr-un background. Mai ales ca nu se stie cand o da sefu’ peste blog
si ma face cu ou si otet ca nu am facut un background – si aici o sa-l citez pe
el – in order to meet our stakeholders’
needs. Si cum stakeholderii mei – aka cititorii - se intreaba deja despre
ce consecinte financiare sau reputationale ar avea faptele de vitejie ale
multinationalelor, ma vad nevoit sa precizez.
Desi americanii s-au sters la cur
cu orice fel de lege care ar reglementa un numar maxim admis de ore lucrate pe
saptamana, situatia nu sta la fel in Europa. Conform directive europene
mentionate in postul anterior, angajatii nu pot fi obligati sa lucreze mai mult
de 48 de ore pe saptamana. Bine, in UK deja exista o alta lege prin care
angajatii pot sa (a se citi sunt obligati
sa) faca opt-out de la acest drept, dar in cea mai mare parte a
continentului, orele scriptice ale
angajatilor sunt sub 48.
In afara de asta, tabloidele de
peste tot de-abia asteapta ca vrean angajat ajuns la epuizare sa rupa tacerea
si sa le faca rost paparazzilor de-un titlu gen “Seful urla, arunca cu obiectesi suna la 2 noaptea”.
Este nevoie ca firmele in cauza sa
fie in stare sa-si acopere urmele si, prin coruptia angajatilor, sa fie in
stare sa produca dovezi suficiente prin care sa arate ca de fapt nimeni nu
lucreaza asa mult nici macar in sezonul busy.
Timesheetul. Cum il manipulam?
Cu putine exceptii, firmele care
au un sezon busy au si un timesheet prin care angajatii constiinciosi
inregistreaza timpul lucrat pentru fiecare client. Chestia nu tine loc de
cartela de pontaj pentru ca angajatii au oricum un card de acces in hardughia
de sticla care arata exact la ce ora din dimineata au venit si la ce ora din
noapte au plecat. Conform teoriei, timesheetul
ajuta la suprafacturarea clientilor necooperanti pentru care, din vina lor se
lucreaza mult.
In realitate, criza financiara
afecteaza orice firma asa ca orice incercare de a lua bani in plus reprezinta
sfarsitul contractului cu clientul respectiv. Asa ca, in lipsa unui avanataj
financiar, timesheetului i-au mai ramas trei moduri de utilizare:
- De a reflecta gradul de incarcare a angajatilor si numarul mediu de ore lucrate
- Pentru acele putine corporatii care inca mai platesc overtime, de a calcula numarul de ore suplimentare per angajat
- De a calcula eficienta fiecarui angajat prin compararea numarului de ore bugetate cu numarul de ore efectiv lucrate
Si cu aceasta am raspuns cumva la
prima nevoie a stakeholderilor mei si anume: Cum dovedeste SRL-ul multinational ca nu incalca drepturile angajatilor
si implicit legislatia? Usor de anticipat, manipuland timesheetul prin
diminuarea numarului de ore lucrate de catre angajati. Intrebarea nr. 2 pentru
un manager hraparet de multinationala: Cum
sa facem, cum sa dregem sa manipulam timesheetul?
Overtime platit sau neplatit. Cum il inregistram?
Raspuns scurt: nu-l inregistram.
Sau il inregistram in cantitati nesemnificative.
Raspuns pe larg: procedura depinde
de politica firmei respective si anume daca plateste sau nu orele suplimentare.
Aparent, orice angajat normal ar dori sa puna cat mai multe ore in plus pe
timesheet pentru a fi platit mult. Fals. Hraparetul de manager de
multinationala a pus deja in aplicare un sistem de aprobare a overtimelui. Iar
ca probabilitatea de a plati sa fie cat mai mica, aprobarea trebuie sa se faca
in avans.
Se intelege acum ca fiecare
manager de job/proiect nu are bugetat niciun overtime, ca altminteri nu mai
iese marja comerciala. Ca atare, nici n-o sa aprobe nimic in avans iar daca
omul va veni ulterior sa spuna ca a lucrat mai mult, ii va spune verde in fata
ca a fost un ineficient si ca trebuie sa-si taie de pe timesheet orice numar de
ore mai mare decat 40.
Asadar si prin urmare, probleme
mai mari au corporatiile care nu platesc overtime. De ce? Pentru ca nu mai
exista un control direct si imediat asupra timpului inregistrat de negrisorii
de pe plantatie. Negrisorul isi face timesheetul cum stie si apasa pe buton iar
numarul de ore lucrate se duce direct in sistem fara ca vreun sefut sa mai
influenteze rezultatul prin alt buton sau aprobare pe hartie. De unde apare o
noua intrebare pentru top managementul firmei:
Angajatul. Cum il corupem?
Moment in care am ajuns in sfarsit
de unde am plecat. Iar raspunsul la a treia intrebare este… Ma rog, din punctul
lor de vedere, raspunsul ar fi prin folosirea parghiei eficientei. Le explici
ca nu sunt eficienti daca nu se incadreaza in buget si angajatii vor avea grija
sa nu puna decat foarte putine ore de overtime. In realitate, reiau intrebarea:
Cum ii corupem pe angajati sa fie
cuminti, sa nu raporteze overtime (chiar daca muncesc dublu) iar noi sa dam
bine in corporate responsibility reports?
Raspuns: Le dam spaga !!!
Studiu de caz. Angajatii Charity
si Fairly lucreaza pe acelasi proiect
cate 80 de ore pe saptamana si sunt la fel de performanti. La sfarsit, proiectul
este livrat la timp si clientul este multumit. Fairly este constiincios si
corect si trece pe timesheet toate cele 80 de ore in timp ce Charity considera
ca face munca caritabila si trece doar 40.
La final de an, ambii angajati
primesc evaluarea si desi la calitati tehnice primesc acelasi calificativ
(bun), ceva ii diferentiaza.
Charity a fost foarte
eficient pe parcursul proiectului si s-a incadrat in buget, imbunatatind
totodata eficienta proiectului comparativ cu anul trecut. Consideram ca Charity
este pregatit pentru a primi responsabilitati mai mari si propunem promovarea
lui la o pozitie manageriala.
Fairly ar trebui sa fie
mult mai atent la buget (keep an eye on the budget), caci bugetul a fost
deposit cu 80-90%. Asta demonstreaza ca Fairly nu a inteles de la inceput toate
aspectele proiectului si nu a adresat intrebari superiorului ceea ce a condus
la ineficiente. Ca atare, consideram ca Fairly are anumite deficiente tehnice
care trebuiesc remediate de urgenta. Propunem un plan de imbunatatire a
performantelor prin care Fairly sa poata lucra la potentialul lui maxim si sa
se incadreze in buget. Acest plan va fi atent monitorizat in urmatoarele 12
luni urmand ca dupa aceasta perioada sa apreciem daca Fairly si-a atins
obiectivele stabilite sau daca stabilim un nou plan. Totodata, datorita situatiei financiare precare a
mediului economic, conducerea a stabilit ca salariile celor care nu au depasit
asteptarile (inclusiv Fairly) vor fi inghetate la nivelul anului anterior.
Mai pe scurt, toti salariatii care
fac munca caritabila (adica muncesc pe GRATIS un numar considerabil de ore fara
a-l inregistra nicaieri) vor fi promovati. Ceea ce se reduce inevitabil la
bani, caci promovarea nu inseamna absolut nimic altceva decat bani in plus la
salariu. O mica spaga drept recunostinta pentru ca au fraudat cu buna stiinta
anumiti indicatori, destul de importanti de altfel, ai firmei.
Dupa care, o publicatie oarecare economica va publica un articol din care spicuiesc: In Romania, coruptia si mita, dar si cresterea fiscalitatii si evolutia inflatiei, afecteaza negativ dezvoltarea afacerilor, releva un studio al prestigioasei firme de consultanta XYZ. Care XYZ este exact aceeasi companie care, atat in Romania cat si in Occident, isi corupe angajatii in mod frecvent sa faca raportari incorecte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu