La început a fost LinkedIn.
Cartea Întâi: Geneza
Și pentru că LinkedIn se plictisea să fie singur, LinkedIn a creat Membrii și le-a grăit: Faceți-vă cont, lăudați-vă pe unde lucrați și ce faceți, și invitați-vă prietenii să-și facă cont. Respectă-ți aproapele și nu da mesaj decât aproapele de gradul 1. Iar dacă vei voi a da mesaj unui alt Membru care ți-e e aproape de gradul 2 sau 3, cere o introducere de la un aproape de gradul 1 pentru ambii Membri.
În a doua zi, LinkedIn a creat Angajatorii și le-a grăit: Faceți-vă cont și stăpâniți peste Membri. Spionați-vă angajații și aveți grijă să nu spună prostii pe LinkedIn. Hărțuiți candidații la interviuri și întrebați-i de ce pun chestii pe LinkedIn care nu sunt in CV. Aflați ce oameni lucrează la concurenți pe posturile cheie și încercați să-i momiți printr-un mesaj de LinkedIn.
În a treia zi, LinkedIn a creat Recruiterii, grăindu-le duios: Faceți-vă cont și stăpâniți peste Angajatori și peste Membri. Pe angajatori, stresați-i cu numărul enorm de candidați pe care îi puteți aduce la un interviu. Pe Membri, vedeți pe LinkedIn la ce Angajator lucrează, apoi aflați numărul de telefon de la birou prin Pagini Aurii sau Google. Sunați-i la birou și întrebați-i dacă nu vor să schimbe cumva jobul. Da, știu ca lucrează în open office înconjurați de zeci de oameni dar… nimic nu e perfect pe lumea asta!
În a patra zi, lui LinkedIn i s-a făcut foame și a creat contul Premium. S-a uitat de acolo de sus: Hei! Membrule! Marcă banul și îți voi da informații extra pentru joburile postate de Angajatori! La unele joburi, îți dau și un range salarial. Între 40.000 și 90.000 de euro pe an pentru un financial controller în Luxemburg. Foarte util, nu? Și mai ales precis!
În a cincea zi, LinkedIn s-a gândit la Recruiteri și mai ales câți bani poate să ia de la ei așa că a creat InMailul, grăindu-le frumos Recruiterilor: Hei, ho! Cine a zis că puteți trimite mesaje doar Aproapelui de gradul 1? Mmm, cred că tot io am zis! Dar retractez, puteți trimite mesaje cui vreți voi pentru că dacă aveți cont Premium, puteți trimite câte InMailuri vreți! Cum ar fi să puteți bombardați toți membrii cu un mesaj de genul: “Fantastică oportunitate de audit senior în Botswana. Pachet salarial excepțional cu salariu de bază între 250.000 și 412.000 Pula”? Huh?
În a șasea zi, LinkedIn a aplecat urechea la Recruiteri, i-a ascultat după care a grăit: Cuuum? Nu vă răspunde nimeni la InMailurile alea? Nici Angajatorii nici Membrii? Nuuu, nu e vina voastră că dați mesaje irelelvante! Nu vă dezabonați la contul Premium că are LinkedIn grijă de cojocul Membrilor!
Nu înainte să vină miezul nopții, LinkedIn a început să arunce de-acolo din bolta cerească cu niște răvașe prin care își anunța creația supremă: The Response Rate. Unul dintre aceste răvașe a căzut și în cutia de poștă electronică a celui care vă distrează din când în când cu niște postări pe acest blog. În mărinimia mea, l-am împărtășit cu cititorii și îl puteți vedea în poza atașată.
În sumar, LinkedIn s-a cam zburlit la membri: Băăăiii, Membrilor care sunteți voi Membri, de ce nu le răspundeți voi la Recruiteri când vă trimit un InMail? Credeți că răspunsul e facultativ? Păi degeaba dau plătitorii mei atâția bani? Vă place când un InMail (unul dintr-o sută sau o mie) vă ispitește cu un job relevant, huh? Dar să le răspundeți la alea irelevante, nu vă place, nu? De azi încolo cine nu are Response Rate de 100% la InMailuri, pierde privilegiul de a mai primi vreodată un InMail! Să nu ziceți că nu v-am spus! Pam-pam!
În a șaptea zi, LinkedIn s-a odihnit. Și probabil s-a amuzat cum noi ăștia, Membrii, ne chinuiam să le răspundem sutelor de mailuri de la Recruiteri. Că altminteri, se supără micul șantajist pe noi și ne taie macaroana, implicit șansa aia (cu probabilitate similară câștigului la Loterie) de a primi InMailul mult visat care să ducă la un cal alb mâncător de jăratic primit de la un Angajator mărinimos.
Ce fel de mesaje? Le voi face o sinteză în Cartea a Doua a manualului de căpătâi al utilizatorilor de LinkedIn. Când va fi publicată Cartea a Doua? O voi publica înainte de Crăciun, căci în primul trimestru din 2019 intrăm în rândul lumii (ăleia britanice) și vorbim (din nou) despre Brexit. Cum se va numi? Păi îi vom da un nou nume biblic care să se potrivească cu situația actuală: Cartea a Doua - Potopul.